torsdag 26 september 2013

Sista cykeldagen

Ja jag trodde ju att vår sista cykeldag redan var genomförd men när vi kom till Istanbul och killen på vandrarhemmet sa att att jag skulle få punga ut €50 för att ta mig till flygplatsen! Inte en chans, vi hade ju tid och att cykla är ju min grej, det är ju det jag vill, inte att åka taxi!

Tog en lugn morgon, vi hade ju planerat in en cykelavslutslunch sista dagen, och då var det inte lunchen som var intressant utan efterrätten som skulle följa därpå. Vi hade nämligen redan första dagen hittat ett cafe som serverade gigantiska efterrätter! Pudding, tårta, paj välj vad du vill men mätt det blir du! :) Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på stället och bildbevis går inte heller att få för kameran har pajjat... :(

Klockan hann bli två innan jag var lassad och kunde dra iväg, tog raka vägen ner mot stranden och följde den till färjehamnen. Färjan mellan european side och asian side kostade 3 lire och cykeln fick åka med gratis, resan gick mycket smidigt och jag var väldigt glad att jag valde det alternativet istället för att cykla och bli tvungen att ta mig över två hårt trafikerade broar. 

När jag kommit över på asian side snurrade jag runt lite för att hitta en cykelbutik och för att få en cykelkartong när detta väl var klart var det rena drömcyklingen då det gick en cykelväg/strandpromenad längst stranden hela vägen till området Kartal 3 mil bort! Rena lyxen! Vägen kantades av folk som grillade, fiskade, promenerade, åkte inlines, tränade styrka eller bara njöt av havet. Restauranger som serverade fisk och även stånd som sålde fisk av alla de slag avlöste varandra. Jag är väldigt glad att jag fick se denna lilla del av Turkiet!  

Ett halvt dygn senare kliver jag på planet hem till Sverige, iklädd kläder jag inte tvättat på en månad och är allmänt skitig själv med och tror ni inte att jag hamnar bredvid de två snyggaste killarna i hela flygplanet... ;)

Cyklingen från flygplatsen hemma i Sverige är helt annorlunda än våra 3,5 veckors semester, när jag rullar ut från Arlanda är det endast den första milen jag är tvungen att åka på allmän väg. Därefter finns det cykelvägar och skyltar nästan hela vägen till Sollentuna där Cilla har köpt lösgodis för att jag skulle komma! 

Så ifrån att jag trodde jag var färdigcyklad tills idag har det blivit 8,5 mil :) 5,3 i Turkiet och 3,2 i Sverige och med detta avslutar jag denna resa men såklart fortsätter jag att cykla! Vi får se vilket som är nästa resmål! :)

Transport av cykelkartong! Observera laglydigheten med en reflexväst i bakändan!

Hela packningen! (förutom pannlampan och ev nåt mer, Moa hade köket och maten)




2 kommentarer:

  1. Känner att jag blir lite avis på dina strandmil ;-) fick du bo hos warmshower-killen eller hur blev det?

    SvaraRadera
  2. :) ja det var vackert! Det var strax över 2,5 mil kvar till flygplatsen därifrån så jag vågade inte chansa, check-in var 08.00 jag hade läst fel. Så det blev hela vägen på kvällen och en dålig natts sömn på flygplasten, med cykeln/cykelkartongen som madrass :)

    SvaraRadera