måndag 9 september 2013

Georgian Military Highway

Efter att ha fått några timmars sömn pa flygplatsen (vi landade 04.30) tog vi en taxi ner till Tbilisi centrum med målet att köpa bensin och gas till köken samt att få tag i en buss till vår startort Kazbegi. Första stoppet på var bensinjakt visade sig vara felaktigt men vid stopp nr två löste det sig! Därefter tog taxichaufforen oss till market de dube där det fanns minibussar med färdmål över hela Georgien. Vi hoppade ur vår Rav4a taxi med vara två gigantiska cykelkartonger och busschauffören slet sig i håret, rätt som det var stod fem män där och diskuterade om hur vi skulle få plats... Det slutade med att vi fick plocka ur cyklarna ur kartongerna, lagga in dem i bilen och betala 4 extra sittplatser for cyklarna. En sittplats kostar 10 lari. Nöjda med det var vi och bussen drog!

Framme i Kazbegi upptäckte vi att vi knappt hade några kontanter kvar och att det inte fanns någonstans att ta ut pengar. Som tur var hade vi med lite havregryn och Moa hade en hel del varmakoppen och sånt sa vi skulle nog reda oss! Hittade en fin tältplats just ovanför byn. På morgonen vandrade Moa upp till en kyrka belagen 2 timmars vandring ovanför byn. Jag stannade vid tältet och kurerade min förkylning. Efter lunch packade vi och tog de första tramptagen längst Georgian Military Highway, vi tog det lugnt med tanke på min förkylning och cyklade endast 2 mil upp till en by som hette Kobi där vi hittade en vacker tältplats med gröna gräsbeklädda berg runt i kring oss och en liten älv som rann förbi.

Första "ordentliga" cykeldagen började tungt med serpentinvägar som slingrade sig uppåt, uppåt och uppåt  och jag hostade, snorade och slemmade.... Vägen från Kazbegi upp till toppen håller på att renoveras och nya tunnlar haller på att byggas, det gjorde att det var rätt drygt att ta sig upp. Vi hade några frizoner från vägdamm och grovgrus då vi smet in i de färdigbyggda men ej öppna tunnlarna  men i övrigt gick vi och sköt cyklarna brevid oss. Vägarbetarna vinkade, log och försökte prata med oss. Efter ca 2 mil och många timmar stod vi tillslut på toppen och fick svart asfalt och nedförsbacke som belöning! 5 mil senare sitter vi i tältet utanför byn Ananuri och har endast haft ett fåtal uppförsbackar, mest lugnt fint trampande med vackra skogsbeklädda berg runt oss och x antal kor betandes vid vägkanten eller idisslandes pa vägbanan. I varje by sitter minst ett par olika damer som säljer allt fran fårskinsmössor och stickade strumpor till körsbär och äpplen samt den georgiska "delikatessen" som jag inte kommer på vad den heter just nu...

Å just det, vi lyckades ta ut pengar i Gudauri och firade detta vid dagens slut med chips och öl!

Sovplats, flygplats

Moa förhandlar hur vi ska fa plats i bussen

Jag läser medans Moa bestiger berg